Industry Digest March 2021

W naszym marcowym przeglądzie branżowym mówimy o chorwackim planie dekarbonizacji sektora budowlanego i niecodziennej włoskiej debacie na temat kosztów podlegających odliczeniu na eko-premię. Przyjrzymy się również najnowszemu zakupowi oprogramowania BIM Arkance i udanemu holenderskiemu projektowi szkolnemu z wykorzystaniem rzeczywistości rozszerzonej.

Chorwacka Rada Budownictwa Ekologicznego rozpoczęła zakrojoną na szeroką skalę kampanię, mającą na celu pełną dekarbonizację sektora budowlanego. #BuildingLife to projekt, którego celem jest wsparcie realizacji ambitnego programu Europejski Zielony Ład. Ma on przyczynić się do radykalnej zmiany działań klimatycznych między innymi w budownictwie. Uruchomienie #BuildingLife miało zaznaczyć piątą rocznicę przyjęcia Porozumienia Paryskiego - międzynarodowego porozumienia mającego na celu zmianę klimatu.

Wiadomo, że branża budowlana ma duży wpływ na środowisko. Dzięki intensywnej współpracy między sektorem prywatnym i publicznym, kampania #BuildingLife koncentruje się na ograniczeniu tego wpływu do minimum, nie tylko w zakresie emisji operacyjnych budynków, ale również na wpływie na środowisko w fazie produkcji, transportu, budowy. Przeczytaj całą historię tutaj.


buildinglife.jpg

 

Debata na temat zwiększonego ekobonusa we Włoszech



Ponieważ obostrzenia pandemiczne i narodowe lockdawny zatrzymały nas w domu, wiele osób, w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, zdecydowało się na rozpoczęcie remontu. Włoski rząd podpisał w zeszłym roku dekret o eko-premii, który, miejmy nadzieję, zmotywuje Włochów zajmujących się renowacją do wybierania rozwiązań przyjaznych dla środowiska.


Dekret ministerialny z 6 sierpnia 2020 r. wprowadził nowe wymagania techniczne dotyczące montażu okien i osłon przeciwsłonecznych oraz podwyższył wysokość eko-premii za stosowanie rozwiązań ekologicznych. Ostatnie akapity dekretu wywołały narastającą debatę wśród księgowych. Zapis mówi, że w dekrecie uwzględniono koszty usług profesjonalnych i prac uzupełniających związanych z instalacją i wdrożeniem technologii w kwocie netto (bez VAT). Najważniejsze pytanie brzmi: co dokładnie kryje się pod pojęciem „usługi profesjonalne” i „prace uzupełniające”? Czytaj dalej tutaj.


eco-bonus.jpg

 

Projektant oprogramowania BIM, Agacad, dołącza do europejskiego lidera Arkance



Transformacja cyfrowa jest obecnie jednym z głównych wyzwań sektora budowlanego. Arkance Systems, będący częścią francuskiej Groupe Monnoyeur, jest szybko rozwijającym się liderem na europejskim rynku projektowania wspomaganego komputerowo (CAD) i modelowania informacji o budynku (BIM). W ramach ambitnej strategii rozwoju firma ogłosiła niedawno przejęcie Agacad, litewskiego producenta technologii modelowania informacji o budynkach i zarządzania nimi. Oprogramowanie Agacad jest obecnie używane przez 13 000 specjalistów BIM w 130 krajach.

„Firma Agacad udowodniła swoją zdolność do opracowywania światowej klasy innowacyjnych technologii cyfrowych, które oferują nowe możliwości i znaczny wzrost produktywności w branży budowlanej i wytwórczej. Cieszymy się, że możemy wykorzystać tę wiedzę, aby wspierać naszych klientów w ich cyfrowej podróży ”- mówi Gregoire Arranz, Prezes Zarządu Arkance

Założony 30 lat temu Agacad można postrzegać jako pioniera technologii cyfrowych w branży budowlanej. „Dołączenie do grupy Arkance daje nam możliwość pełnej realizacji naszej wizji tworzenia rozwiązań dla branży budowlanej” - mówi prezes Agacad Donatas Aksomitas. „Umożliwi nam to jeszcze wydajniejszą obsługę obecnych klientów Agacad na pięciu kontynentach”. Przeczytaj cały artykuł tutaj.


bim-software.jpg

 

AR pomaga uczniom odkrywać technologię



W Holandii, w związku z przełożeniem Narodowego Dnia Technologii z powodu pandemii koronawirusa, organizatorzy wydarzenia musieli wykazać się kreatywnością i zapewnić uczniom alternatywną formę eventu, odporną na koronawirusa. Rozwiązanie: rzeczywistość rozszerzona (AR). Okazało się, że AR to doskonały sposób na wprowadzenie młodych ludzi z całego kraju w świat technologii.
 
Na razie nie ma mowy o praktycznych projektach szkolnych i wizytach w firmach technologicznych. Ale dzięki rzeczywistości rozszerzonej, która dodaje wirtualną warstwę do rzeczywistości, istnieje możliwość wprowadzenia robotów i maszyn do pokoju ucznia za pomocą tabletu lub telefonu komórkowego. „Technologia AR umożliwia nam wyświetlenie animacji lub obiektów w domach uczniów, dzieki czemu mogą je zobaczyć, usłyszeć, a nawet przejść się dookoła nich” - mówi organizatorka Marjorie Woudenberg. „Chcemy, aby młodzi ludzie mieli kontakt z cudami technologii. Jeśli nie może się to zdarzyć w szkole, po prostu zrobimy to w ich własnych domach ”. Przeczytaj więcej tutaj.


ar-students.jpg